Politika EÚ v oblasti vzdelávania za kľúčové prvky považuje odborné vzdelávanie a prípravu, prostredníctvom ktorých občania získavajú vedomosti, zručnosti a kompetencie požadované v konkrétnych povolaniach a na trhu práce. Vzdelávanie rovnako ako podpora vedy, výskumu, vývoja a inovácií sú na Slovensku dlhodobo podfinancované, podceňované a nachádzajú sa ďaleko pod európskym priemerom. Pre Slovensko je charakteristický výrazný pokles záujmu o odborné vzdelávanie a prípravu všeobecne, v rezorte poľnohospodárstva je však tento pokles mimoriadne výrazný. Okrem nedostatočného ocenenia odborných a stredoškolských profesií spoločnosťou a predstavy poľnohospodárstva ako neperspektívneho a špinavého odvetvia, sa pod tento stav podpísal aj nepružný systém akreditácie nových študijných programov a zavádzanie nových kvalifikácií do Národnej sústavy kvalifikácií. Je nemysliteľné, aby v dobe Industry 4.0 a Google generácie žiadna stredná škola ani centrum odborného vzdelávania a prípravy neponúkalo študijný odbor zameraný na presné poľnohospodárstvo či digitálne poľnohospodárstvo. Je preto nevyhnutné zjednodušiť proces tvorby nových kvalifikácií, otvárania nových, atraktívnych študijných odborov na úrovni ISCED 3-4 a profesijne zameraných študijných programov na Bc. stupni štúdia. Nedostatočná je aj implementácia európskeho referenčného rámca zabezpečenia kvality odborného vzdelávania a prípravy (EQAVET) a skutočne efektívne zavádzanie systému prenosu kreditov pre odborné vzdelávanie a prípravu (ECVET). O modulovom odbornom vzdelávaní sa na Slovensku už veľmi dávno ani len nehovorilo. Slovenský akademický a výskumný priestor bojuje dlhé roky s podfinancovaním, podpriemerným postavením v medzinárodnej konkurencii a nízkym záujmom o spoluprácu s praxou. Vlajkové lode poľnohospodárskeho výskumu a inovácií - Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre a Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum - pravidelne obsadzujú spodné priečky v rebríčkoch úspešných žiadateľov o medzinárodné granty. Riešenie aktuálnej situácie v oblasti vedy, vzdelávania a poradenstva nie je jednoduché, prvé kroky, okrem zvýšenia podielu HDP, by však mali smerovať k decentralizácii decentralizovať infraštruktúru pre vedu a výskum a metodickej podpore transféru inovácií z akademického/výskumného prostredia do praxe, napríklad prostredníctvom budovania spinoffov a startupov ako súčasť univerzít, resp. inkubátorov miestnych samospráv a priemyselných centier. Zvýšenie produktívnych investícií do vedy, výskumu a inovácií je možné dosiahnuť podporou sieťovania praxe (SME) s vysokými školami, výskumnými centrami a Slovenskou akadémiou vied. Táto spolupráca by mala smerovať k vytváraniu strategických partnerstiev s cieľom zapojiť sa do rámcových programov EÚ.