Menu Zavrieť

Slovenské potravinárske firmy potrebujú digitálny impulz

Prečo musí digitálna transformácia konečne preniknúť aj k malým potravinárskym firmám – a ako im môžeme pomôcť

Ako vysokoškolská pedagogička a výskumníčka dlhodobo sledujem situáciu v oblasti inovácií a digitalizácie v agropotravinárstve. Práve sektor malých a stredných podnikov (MSP) v potravinárstve je jednou z oblastí, kde sa stretáva vysoký potenciál s nízkou pripravenosťou.

Digitálne technológie môžu slovenským firmám priniesť lepšiu efektivitu, nižšie náklady, lepší servis pre zákazníkov, a zároveň vyššiu konkurencieschopnosť. Napriek tomu sa s digitalizáciou vo firmách stretávame len zriedkavo – a ak, tak len v základnej forme. Práve tento paradox je jedným z dôvodov, prečo som sa zapojila do medzinárodného projektu DigiFABs – Digital Change Agents for Food & Beverage SMEs (www.digifabs.eu).

Čo ukazujú dáta zo Slovenska?

Na začiatku projektu sme spolu so zahraničnými partnermi realizovali analýzu potrieb a digitálnej pripravenosti firiem. Na Slovensku sa do výskumu zapojilo viacero MSP a výsledky boli jednoznačné:

  • Firmy často nevnímajú digitalizáciu ako strategickú prioritu, ale skôr ako „nevyhnutné zlo“.
  • Mnohí majitelia nevedia, kde a ako začať, ak chcú digitalizovať výrobu, komunikáciu či marketing.
  • Najväčšími prekážkami sú nedostatok času, interných kapacít a zrozumiteľných informácií o možnostiach a najmä benefitoch digitalizácie.
  • Chýbajú ľudia, ktorí by mali schopnosť spojiť technológie s reálnymi potrebami praxe.

Práve tu vidím veľký priestor pre univerzity a ich absolventov – aby sa stali mostom medzi vedou, inováciami a podnikmi.

Projekt DigiFABs ako odpoveď

Projekt DigiFABs je odpoveďou na túto výzvu. Našim cieľom je vychovávať tzv. digitálnych agentov zmeny (RDDCA) – ľudí, ktorí vedia nielen používať technológie, ale aj pomáhať firmám pochopiť ich zmysel a aplikovať ich zodpovedne, strategicky a udržateľne.

Do projektu sú zapojené univerzity, študenti, firmy a odborníci z 8 krajín. Spoločne tvoríme:

  • online bootcampy pre pedagógov a podnikateľov,
  • tréningové programy pre študentov v oblasti digitalizácie, výživy a F&B inovácií,
  • praktickú výzvu SMEGoesDigital Challenge, kde študenti riešia reálne problémy konkrétnych firiem,
  • a čoskoro aj letnú školu DigiFABs, ktorú budeme mať česť hostiť v Nitre, 3.–10. septembra 2025.

Výzva slovenským firmám a študentom

Slovensko potrebuje vytvárať prepojenia medzi akadémiou a praxou, medzi teóriou a konkrétnou pomocou firmám. A práve preto pozývam:

  • firmy z oblasti potravinárstva a nápojov, ktoré chcú získať nové impulzy, zapojiť sa do výzvy a spolupracovať so študentmi na riešení svojich potrieb,
  • študentov, ktorí chcú nadobudnúť reálne zručnosti, pracovať v medzinárodnom tíme a posunúť sa za hranice tradičného štúdia.

Registrácia do letnej školy DigiFABs prebieha do 30. júna 2025 tu: https://digifabs.eu/event/digifabs-summer-school-and-challenge-2025/

Ako zástupkyňa Slovenska v projekte DigiFABs verím, že digitálna transformácia MSP nie je len technická výzva – je to predovšetkým ľudská výzva. A práve ľudia, pedagógovia, študenti, majitelia firiem – môžu byť hybnou silou tejto zmeny. Ak spojíme odborné poznatky, energiu mladých ľudí a ochotu firiem počúvať a meniť sa, dokážeme posunúť slovenské potravinárstvo na vyššiu úroveň.

V prípade záujmu o zapojenie sa ma neváhajte kontaktovať na: zuzana.palkova@uniag.sk

Pridaj komentár